GOSTUJOČE PERO: LILI MAHNE: Pot do vetra in trav

v travah

in laseh

isti veter

 

na Cerkniškem jezeru

je veliko poti

do vetra in trav.

(Samo Škerbec)


Ena od teh poti je tudi kulinarična dediščina. Je tisto, kar na koncu potepanja doda piko na i za lep spomin na izkušnjo, ki jo dodaš v svoje srce. Postaneš prijatelj Cerkniškega jezera in priporočiš tudi drugim, naj ga obiščejo. Vedno, kadar vidiš kaj lepega, se spomniš tudi na lepo doživetje na Notranjskem. Kadar se spreminja vreme, vedno pomisliš, le kako je zdaj na jezeru, ali je že voda ali je že led ali je že vse usahnilo … Da, spomniš se tudi na okusne in krasne prigrizke. In na sokove. Konec koncev, lahko bi jih tudi sam pripravil, saj so preprosti in iz dostopnih surovin.

"Solatke na obisku" so kompromis med kulinarično dediščino in divjo hrano, ki so med obiskovalci Cerkniškega jezera zelo priljubljene. 

Kulinarična dediščina ni ravno izraz iz slovarja, je bolj nekaj iz življenja, tistega vsakdanjega, ki ga imamo v naših krajih še na pretek, zato tudi nismo pozorni, kako hitro izginja. Pa vendar je povezana z živimi znanji, ki se prenašajo iz roda v rod, z živili, ki jih še vedno z lahkoto pridelamo sami, s prazniki, ki jih še vedno praznujemo, z letnimi časi, ki jih že vedno živimo.

                  Izdelki iz polnozrnate moke so bolj zaželeni, še posebej takšni, pripravljeni s  
                                                                       hišnimi shranki. 

Kako sem se znašla v tej zgodbi? Živela sem vlogo prezaposlene mame, aktivistke za razvoj Notranjske in podjetništva. Ko sem bila stara že skoraj 50 let, sem se odločila, da ne bo konec sveta, če svoje življenje spremenim. Postala sem kmetica, promotorka lokalne samooskrbe. Začela sem zbirati stare preizkušene recepte, sodelovati z dediščinskimi skupnostmi za kulinariko, raziskovati, eksperimentirati. Uredila sem si pogoje za registracijo dopolnilne dejavnosti na kmetiji za izdelke iz lokalne samooskrbe. Poiskala sem kupce, raziskala dobavni trg, sanitarno tehnične pogoje in poslovstvo. Sploh ni enostavno, povezano je s številnimi tveganji, velikokrat se počutiš negotovo.

                                  Kruhovi ptički in mini potičke so moji najznačilnejši izdelki

Naučila sem se sodelovati s številnimi ljudmi, ki omogočajo, da je uporabniška izkušnja kulinarične dediščine odlična. Dobre surovine, zanesljiv recept, rokodelski izdelki za embalažo, dobra zgodba, lepo urejena kompozicija izdelkov, zgodba, interpretacija, HACCP, TIC, logistika …

Pogosto se predstavim kot NOTRANJSKA OKUŠEVALNICA s sporočilom : lokalno, sveže in pripravljeno.

Vendar pa ima  zame kulinarična dediščina tudi terapevtsko vrednost. Proces izdelave kruhovih ptičkov, mini potičk, frcoklov in drugih priboljškov, je zame tudi izstop iz resničnosti, vstop v osebni svet, povezava z mojim bistvom. Kadarkoli to počnem, se vprašam, kdo koga dejansko potrebuje – jaz ta proces ali obiskovalci izdelke kulinarične dediščine. Spomnim se tudi sporočila iz projekta Slovenska mreža za interpretacijo dediščine – "Ni dovolj, da dediščino samo interpretiramo, dediščino moramo živeti."

Hvaležna sem, da to lahko počnem. Zavedam se, da je tega lahko kadarkoli konec, vem, da je za takšno delo potrebnega veliko truda, vendar me iz dneva v dan privlači. Izziv mi predstavlja sodelovanje z naročniki pri iskanju najboljših rešitev, kako narediti kulinarično dediščino Notranjske prijetno za obiskovalce. 

Lili Mahne med snemanjem promocijskega videa za čezmejni slovensko-hrvaški turistični produkt EXPLORE THE WONDERNATURE, ki ga je razvil RRA Zeleni kras, skupaj s partnerji v okviru Interreg projekta NATURE&WILDLIFE. 


Lili Mahne uživa v čaranju - ne takšnem, ki ga izvajajo slivniške coprnice, ampak v kuhinjskih čarovnijah. Iz tistega, kar se nabere in pridela iz plodov, ki jih daje narava, ustvarja božanske prigrizke in kulinarične umetnije. Na svoji domači kmetiji ima tudi učilnico za kulinarično dediščino, v vasici Javorje v Velikih Laščah pa kmetijske površine z novim nasadom orehov. Na kmetiji razvijajo programske vsebine, ki so povezane s slovensko kulinarično dediščino, divjo hrano in ohranjanjem kulturne krajine. Sodeluje tudi z  Notranjskim parkom - za udeležence tematskih vikendov skrbno pripravlja okusne naravne malice in izvaja delavnico priprave hrane iz divjih rastlin.

Komentarji

Priljubljene objave