GOSTUJOČE PERO: ALEN PLOJ - SKRIVNOSTNE PTICE CERKNIŠKEGA JEZERA

"Odkar hodim na Cerkniško jezero, me ta kraj ni razočaral, prej navdušil in povečal moj seznam ptic"

Ko sem aprila 2018, na svoj prvi delovni dan prišel na Dopps, so mi takoj povedali, da bom veliko časa preživel na Cerkniškem jezeru. Super, saj na jezeru dotlej nisem bil velikokrat, kljub njegovi izjemni ornitološki pestrosti. 
Jezero sem v enem letu prehodil po dolgem in počez, podnevi in ponoči, po soncu in po dežju. Vsak obisk je bil svojevrstno doživetje, saj sem vedno odkril in videl kaj novega, drugim obiskovalcem skritega. 
Cerkniško jezero. Kjer človek vedno odkrije kaj novega. 

Glavna tema popisov v sklopu projekta Life Stržen, v katerem Dopps sodeluje kot partner, je bila skrivnostna velika bobnarica. Ker Cerkniško jezero velja za edino znano gnezdišče bobnarice pri nas, sem si obetal, da se je bom dodobra nagledal in naposlušal. Rezultat? Naposlušal da, nagledal ne. V preteklem letu smo se skupaj s sodelavci naučili, da je bobnarica res zelo skrivnostna in izmuzljiva vrsta. Zelo težko jo je videti, četudi se oglaša samo nekaj metrov pred tabo v trstičju. Srečanja z njo v živo imajo zato še toliko večjo vrednost.
Bobnarica 

Med številnimi transektnimi in točkovnimi popisi sem opravil tudi nekaj nočnih popisov. Noč na jezeru je svojevrstno doživetje, sploh če pešačiš po notranjosti jezera. Velika razlika je parkirati na cesti in poslušati zvoke zraven avtomobila, ali hoditi eno uro v notranjost jezera, ter tam poslušati zvoke, ki jih prinese noč. Občutki so čisto drugačni, slišati je številne zvoke, katere sem včasih že pripisoval kakšnim nezemeljskim bitjem. Kljub vsemu je vedno prevladovalo oglašanje žab. Tako glasno, da je bilo že oglušujoče. Med vso "galamo" se je tu in tam slišalo meni bolj znano oglašanje – male in grahaste tukalice, vrst, ki jih prav tako redkeje vidimo, saj večino življenja preživijo skrite v zavetju vegetacije.

Grahasta tukalica

Mala tukalica

Niso pa le nočni tereni polni skrivnostnih vrst. V višku paritvene sezone so najbolj vztrajni osebki nekaterih pretežno nočnih vrst aktivni tudi podnevi.
Najbolj pomembna in karizmatična vrsta Cerkniškega jezera je zagotovo kosec, ki ima zelo značilno in prepoznavno oglašanje. Oglaša se večinoma ponoči, medtem ko večino življenja preživi v visoki travi, opazovalčevim očem skrit. Fotografirati kosca je zato še toliko težje, a ko fotografija enkrat uspe, je občutek še toliko boljši.
Kosec
Iskanje gnezda bobnarice, katero bi v sklopu projekta Life Stržen radi opremili z GPS oddajnikom, do danes ni obrodilo sadov, je pa bilo med iskanjem gnezda opaženih veliko drugih, redkih gnezdilk pri nas.
Manjša sorodnica bobnarice, nekoč imenovana »mala bobnarica«, danes čapljica, je bila med popisi večkrat videna in slišana. Gre za redko gnezdilko pri nas, ki je zaradi svojega skrivnostnega življenja slabše raziskana.

Čapljica

V dobrem letu, odkar redno hodim na Cerkniško jezero, me ta kraj ni razočaral, prej navdušil in povečal moj seznam ptic, ki jih želim čimprej dobiti pred objektiv. Kljub visokemu vodostaju letos, upam, da se v kratkem spet vrnem tja.


Alen Ploj je kot varstveni ornitolog zaposlen pri Društvu za opazovanje in preučevanje ptic. Je odličen ljubiteljski fotograf, v novem Atlasu ptic Slovenije, ki je pravkar izšel, je levji delež fotografij njegovih.  

Komentarji

Priljubljene objave