GOSTUJOČE PERO: KATARINA KOTNIK URBIHA - Jezerska dediščina, s spoštovanjem do prednikov
Če ne znaš plavati, drsati ali loviti rib, potem nisi
Jezer'c. Posledično nam je domačinom, živečim tik ob obali Cerkniškega jezera,
zrasla tudi plavalna kožica med prsti na roki. Vsaj tako se sami med sabo
pohvalimo, ker obvladamo vse dejavnosti, ki so povezane z jezerom in živimo
neposredno na robu jezera.
Izhajam iz zgornjega dela Cerkniškega jezera, kjer se malo
pod izviri, na vsaki strani brega raztezata dve vasici – Gorenje Jezero in
Laze. V teh dveh vasicah živijo rodbine, katerih korenine izhajajo iz časa
Marije Terezije, njihove usode pa so tesno prepletene z jezerom, ki je bilo pomemben
vir preživetja. Poleg vseh dobrot, ki so jih spretni domačini uspeli zakonito
(ali nezakonito) ujeti v jezeru, je bilo jezersko dno tudi vir preživetja
lokalnih kmetij, saj je bujna vegetacija zagotavljala hrano za živino, ki je
bila pri vsaki hiši. Kako pomembna je bila krma, ki je rasla na jezerskem dnu,
priča tudi dejstvo, da je kar nekaj domačinov utonilo, ko so poizkušali rešiti
krmo pred naraščajočo vodo, eden izmed takih, je bil tudi moj pra-pra-pra
dedek, ki je s čolnom neuspešno reševal krmo pred bližajočo se vodo. To se nam
danes zdi skoraj nepojmljivo, saj je krme, kamor seže oko in jo vsak ponuja
tistemu, ki jo želi. Brezplačno.
Marija Terezija je bila pametna vladarica, saj je poskrbela, da ljudstvo ni bilo lačno. Bogat vir prehrane je bilo tudi sadno drevje, ki je
bilo okrog vseh domačij. Zato je ukazala, da mora vsak gospodar (predvsem mladi
prevzemnik, če uporabim sodobno metodologijo) posaditi vsaj eno sadno drevo. Sadje, ki je zraslo, se je dalo na več načinov
predelati in pripraviti za zimo – iz njega so delali sok, kis, žganje, sadje so
posušili in si iz škundrov (krhljev) kuhali kompot ter jih zobali v dolgih
zimskih večerih, ker pač čokolade in današnjih priboljškov ni bilo. Spomin na
Terezijanske zakone še vedno obuja drevored sadnega drevja, ki se po presledkih
vije po vsej poti od Grahovega do Gorenjega jezera in vsako leto obrodi obilico
sadja, kljub svoji častitljivi starosti. Žal pa sadja nihče več ne pobira in
predeluje, tako da ga veliko konča pod avtomobilskimi kolesi ali pa zgnije na
domačem vrtu.
Bistvenega pomena preživetja na Cerkniškem jezeru je bil
ribolov. Včasih je bilo jezero polno vodnega življa od rib, rakov, vider in
ostalih vodnih prebivalcev. V jezeru se je našlo več vrst rib, najbolj zaželena
med njimi pa je bila ščuka, saj ima malo kosti, njeno meso pa je zelo okusno,
sploh, če je ulovljena pozimi v globokih mrzlih tolmunih.
Janko Kotnik, 1998. Osebni arhiv. |
Ribolov na Cerkniškem
jezeru je bil vedno, razen redkih izjem, krivolov, še najbolj vznemirljiv del
ribolova pa je bilo skrivanje pred roko pravice - ribiškim čuvajem. Ni
bilo bolj vznemirljive stvari na svetu, kot ko si z golimi rokami nalovil ščuk
za obilno kosilo, obenem pa si uspel pobegniti čuvaju, ki je v begu videl samo
tvoje čevlje in se mu je lahko le dozdevalo, čigav si. In če je bilo še doma
to početje sprejeto z odobravanjem, je bila zmaga popolna. Toliko, kot je bilo
različnih ribičev na jezeru, toliko je bilo tudi različnih načinov lovljenja
rib. Najbolj pogosti so bili lovljenje na koš, lovljenje z vilice in lovljenje
na zanko. Predvsem slednji način je potreboval kar precej vaje in potrpljenja,
saj je potrebno zatakniti bakreno žico ščuki za vrat in jo potegniti iz vode.
Še vedno imam pred sabo sliko mojega, žal že pokojnega očeta, ki je šel v
mrzlih zimskih dnevih nalovit ščuke za večerjo. Na zanko, seveda. Morale so
biti ravno pravšnje; ne prevelike, kajti te so bile prestare, ne premajhne, ker
ni bilo nič od njih. Ko jih je ujel, jih je obesil na leskovo kljuko in jih
prinesel domov. Ko jih je očistil, je mati pripravila ponev (pri nas smo jih
jedli samo pečene) in nam jih spekla za večerjo. Če danes pomislim, je bilo to res nekaj posebnega, nekaj
takšnega, kar si zapomniš. Tole in pa Poli salama, a o tem kdaj drugič.
Bistveni razliki v življenju ob Cerkniškem jezeru prej in zdaj
sta dve: prej so ljudje bistveno več fizično delali, ni bilo sodobnih strojev,
ni bilo pripomočkov, ki bi jim delo olajšali, delali so po cele dneve, jedli so
enolično hrano, takšno, ki so jo pridelali sami. Meso, svež kruh in čokolada so
bile stvari, ki so bile na mizi samo ob največjih praznikih, pa še to ne v
vsaki hiši. Zdaj imamo vsega v izobilju, stvari so na naših mizah v dveh dneh
po tistem, ko so zrastle 1000 kilometrov daleč … Zdaj imamo vse na dosegu roke,
takrat pa so ljudje imeli na razpolago samo tisto, kar so sami pridelali. Imeli
pa so eno stvar, ki se je danes čisto izgubila: drug drugega! Družili so se,
pogovarjali, bili so srečni v svoji skromnosti in so živeli s tistim, kar so
imeli. Danes imamo kupe in kupe dobrin, pa še mislimo, da imamo premalo. Srečo
merimo po materialni lastnini in smo še vedno nesrečni.
Druga stvar, ki je po mojem mnenju tudi bistveno drugačna je
ta, da so prej ljudje resnično živeli z jezerom. Poznali so vsak potoček, vsako
luknjo, vsako kotanjo, vsako potko in vsako drevo v gozdu. Vsak dan so bili na
jezeru in ob njem. Sedaj se z avtomobili vozimo mimo jezera, ga pogosto tudi od
daleč ne vidimo, potke in stezice pa je zabrisal zob časa. Stara imena so se
pozabila, jase so se zarastle, gozdove
je prerasel mah.
Veseli me, da so še vedno posamezniki, ki obujajo staro
dediščino, ki uporabljajo stara imena, ki še vedno pokažejo vsakemu
znatiželjnemu gostu, ki obišče naše jezero, kje teče pradavna potka, kje ni
varno hoditi, kje je najboljši kraj za kopanje in kje je najbolj čista voda. To
in še več je bistvo tudi delovanja naše Kmetije T'dolenj – gostom pokažemo
običaje, orodja in jim orišemo polpretekli čas življenja ob Cerkniškem jezeru.
Moja družina se omenja že od leta 1700, na kmetiji imamo ohranjene tudi
nekatere stavbe iz tistega časa, ohranili smo tudi veliko ustnega izročila, ki
ga z veseljem dajemo naprej – s spoštovanjem do naših prednikov in z vero v
dobro prihodnost naših potomcev.
Katarina Kotnik Urbiha živi na Lazah pri Gorenjem jezeru.
Skupaj z družino dela na manjši turistični kmetiji, Kmetiji T'dolenj, kjer se
ukvarjajo z žganjekuho in predelavo sadja. Poleg pokušine domačih žganj,
likerjev in sokov ter suhega sadja, organizirajo tudi vodene pohode okrog
izvirov Cerkniškega jezera ter oglede kmetije, kjer imajo zbirko starega
orodja, kaščo iz leta 1746 in žago Venecijanko.
Komentarji
Objavite komentar