GOSTUJOČE PERO: VANDA ŠEGA: Njegova lepota je v naših očeh
Ob
povabilu, naj napišem nekaj o Cerkniškem jezeru, sem se zamislila. Kaj napisati
po že vsem napisanem? Kako svoje doživljanje umestiti med članke biologa,
ornitologa in druge strokovnjake?
Začela
sem pri izvirih. Dobesedno. Prva fotografija s starši je bila posneta ob polnem
jezu, kamor priteka voda neposredno iz
izvira, le nekaj metrov stran, izpod hriba. Petnajst let kasneje so mi prišle v
roke fotografije, ki kažejo isto ozadje, le da je namesto deklice v pletenem
plaščku - potapljač. Eden od dveh, ki
sta raziskovala podzemeljsko jamo pred izvirom potoka Žerovniščica, Veselovo
jamo.
Vhod v Veselovo jamo, od koder priteče Žerovniščica. Foto: Arhiv družine Šega |
Ob
tisti jez in potok pod njim sem se vračala petdeset let. Tam so bili prvi
telohi, pa jasa zvončkov, žafrani, narcise, predvsem pa mir, v katerem je bilo
mogoče poslušati žuborenje vode, ki se je prelivala čez pregrado jezu, med
kanali z mlinskimi kolesi in naprej, do naslednjega mlina …
Izvir
potoka Grahovščica, ki teče skozi vas Grahovo, je bistveno manj vznemirljiv, a nič manj
skrivnosten, saj voda prihaja iz zemlje, zdaj v komaj zaznavnem gibanju, drugič
brbotaje, kot se za izvir spodobi. Potok je bil večinoma potok, vedno prisoten
v svoji vijugasti strugi, občasno pa je vzneseno narasel, prestopil robove in
poplavil polje in travnike, levo in desno. V spodnjem delu, preden se voda obeh
pritokov pridruži Strženu in jezerskim vodam, so nekoč živeli raki, na močvirnatih
košeninah je rasla kumina, v sušnem obdobju pa so bile tam najdaljše košenine,
kjer se je za steljo kosilo, kot britev ostro jezersko travo.
Potoka
mojega otroštva imata danes drugačni koriti svojega toka skozi vasi, a se še
vedno porajata iz istih izvirov in še
vedno sta namenjena vanj, v Cerkniško jezero.
Cerkniško jezero v obilju vode – Foto: Stane Sršen |
Govoriti
o jezeru je podobno, kot govoriti o ljubezni, ali celo o življenju. Ima toliko
obrazov, kot je oči, ki ga opazujejo. In vsaka podoba je svojstvena, neprestano
se spreminjajoča, živa, neukrotljiva - od pomladne miline, poletne golote,
potopljenega v jesenske meglice in v besnenje burje, ki ga ovije v led in ivje.
Pozna letne čase. Pozna rojstvo svojih
voda in njihovo odtekanje. Pozna čakanja in poslavljanja – vode, vetrov, trav
in cvetja, ptic, žab, rib in ljudi. Vse prihaja k njemu na obisk, le jezero
ostaja – nad ali pod zemljo, večno, kot čudež kraškega sveta.
Cvet
iz zemeljske razpoke – Foto: Vanda Šega |
Če
bi morala jezero naslikati, bi potrebovala vse barve – od bele, v kateri se
plazijo jutranje meglice, do težke jesenske zavese, ki včasih skrije ves svet
okrog jezera, do vseh belih bleščav snega,
ivja, ledu …
…
do črne, kadar se gladina vode rokuje z oblaki in strele šivajo zemljo …
Vmes
pa so barve. Nešteti zeleni odtenki trav in trsja, v cvetovih v in ob vodi –
zdaj v zlato rumenem, drugič v belem, pa v lila rožnatih tonih. V kombinacijah
in odtenkih, ki so lastni le naravi.
Odeto v rumeno … Foto: Tine Schein |
Ko
se jezero vrne v vsej svoji razsežnosti in lepoti, se vrne tudi življenje. Dih
jemajoči so prizori, ko se na gladino spuščajo ptice, se dvigajo, jadrajo in
oglašajo. Nekatere so potovale na stotine kilometrov, da bi tu preživele topli
del leta in na jesen potovale dalje ali znova tja, od koder so prišle. Kaj vse
si imajo povedati, pomislim včasih, ko, sede v travi, prisluškujem njihovemu
tako raznolikemu oglašanju. Bivajo v sožitju druga z drugo in s prostorom, ki
si ga delijo. Ko jih opazujem, s kakšno lahkotnostjo sedajo na gladino in se na
njej zibljejo, s kakšno eleganco se dvigajo in prepuščajo toku vetra, si včasih
prikličem melodije nekega drugega jezera, in labodov na konicah prstov, iz
baleta Čajkovskega, Labodje jezero.
Lahkotnost – Foto: Tine Schein |
Jezera
sveta so si podobna – obala, privezi čolnov, ribiške in počitniške koče, hoteli.
Povsod nezavedno iščem vzporednice z jezerom, ki ga poznam. In vedno znova z
radostjo ugotavljam, da je njegova moč v njegovi muhavosti, nepredvidljivosti,
spremenljivosti, divjosti in neopisljivi lepoti. Vsak dan zmore biti drugačno,
kot svetlobe, vetrovi in razpoloženje narave. Človek se je stoletja trudil, da
bi si ga podredil, da bi ga ukrotil, zajezil, ulovil. Odkar vemo, od kod
prihaja in kam gre, je ednino modro, da ga spoštujemo takšnega, kot je. Kadar
je, in kadar ga ni.
Veter, varno veslo, valovi – partitura za ugodje – Vanda Šega in Tone Lovko; Foto: Stane Sršen |
Sama
se z njim družim v vseh mogočih časih, razpoloženjih, prisotnostih. Včasih
popeljem prijatelje na razgledno točko
nad Dolenjo vasjo, na Slivnico ali na pot okrog jezera, potem pa na domač čaj,
jabolka, krhlje in sveže domače pecivo. Najraje pa se z njim družim sama. Opazujem
suha, razbrazdana tla, iz katerih poganja osamljen šop trave ali celo cvet,
nanos suhega trsja, ki ga je, skupaj z lupinami številnih polžev, naplavilo na
robove, čakam prve cvetove rumenega blatnika, ki mu rečem kar lokvanj, cvetoče
poljane zgodnjega poletja, globeli, po
katerih se komajda še vije studenček in izginja med skalami, veselim se pogleda
na gladino, v kateri se ogleduje sonce, rada ga imam, kadar se odene v ivje ali
škriplje v ledenem oklepu.
Opazujem
ga z očmi, z ušesi, s srcem. Nagovarjam ga z ljubeznijo. In najlepše utrinke
delim s prijatelji v Sloveniji, Nemčiji, Franciji, Španiji, Belorusiji, na Hrvaškem,
v Avstraliji … Lepe trenutke je potrebno deliti. Kot ljubezen. Ko daješ, je ni
nič manj. Le deli se, širi, raste.
Ob jezeru – Foto: Stane Sršen |
Vanda
Šega je pesnica in pisateljica, zaposlena kot samostojna strokovna sodelavka na
RTV Slovenija, kjer se posveča socialnemu dialogu, kot pooblaščenka za mobing
pa s predavanji, članki in razgovori pomaga zaposlenim, kadar obstaja sum
neprimernega ravnanja ali nasilja na delovnem mestu.
Komentarji
Objavite komentar