GOSTUJOČE PERO: JUDITA LEA KREK: Prve ne pozabiš nikoli

Vabilo k pisanju pričujočega zapisa me je ujelo med vrtinčenjem prvih decembrskih snežink. Pripekajoče julijsko sonce, kamor seže moj prvi spomin na Cerkniško jezero, se mi je zazdelo oddaljeno kot še nikoli. Kolaž skupaj z njim preživetih trenutkov je kot prvi sneg začel prekrivati pozabo.

Dolenje Jezero. Presihajoč vodni režim Cerkniškega jezera omogoča veliko pestrost življenjskih prostorov, ki se med drugim odraža v bogati flori.

Sem biologinja, ljubim življenje. Prvič sva se z jezerom srečala na terenskih vajah in očarana sem mu sledila tudi v izbiri teme diplomskega dela. Odkar pomnim, me privlači lepota. Priznam, jezero, večkrat sem pomislila, da si me zapeljalo. Vsakič si me pričakalo z drugo podobo. Bilo si povodni mož, ko si mi oblivalo škornje. Bilo si lunino površje, ko si razkrilo razpokano zemljo izsušenih požiralnikov. Bilo si vriskajoča puščava, ko te je eksplozija zelenja spet prekrila. Bilo si zrcalo na nebu, ko se je tvoja preganjana gladina umirila. Spet drugič mi nisi dovolilo blizu, ogrnilo si se z vodovjem in me pustilo čakati na bregu češ, pridi kdaj drugič.

Ob ponovni namočitvi tal se hranila sprostijo iz tal in omogočijo bujno rast.

Eden pomembnejših načinov preživetja daljših poplav je tvorba gobastega rastlinskega tkiva ali aerenhima. Ta sestoji iz zračnih kanalov in je namenjen predvsem izmenjavi plinov med različnimi rastlinskimi organi. Ob prečnem prerezu stebla je to še posebej razvidno pri jezerskem bičkovju.

Ko me je žgalo sonce in so me pikali obadi, sem se včasih jezila na tvoje pritlikave vrbe, ki niso premogle sence, in na poplesavajoče bičkovje, ki ni znalo pregnati mrčesa. Mar bi raje postavala v laboratoriju in prelivala epruvete, sem si zabrusila. Tedaj kot neslišen šepet: »Mar ne slišiš, kako klije? Pohiti, hitreje, še preden te voda zalije.« V prsti se je razpočilo seme, v daljavi odjeknila ptica in postalo mi je žal. Vrglo si mi v obraz, le kdo sem jaz, človek, da ti dajem takšen ukaz? Zdaj poplavljaj in zdaj odtekaj! Devet mesecev vode in dva meseca suše. Mar ne veš, da te brežine, te sipine tu so že od pradavnine? Se je tudi Valvasor kdaj takole kregal s teboj? Prav, pa se pomeriva! Lahko premerim tvoj obseg in pretečene količine vode, preštejem in izmerim vsako bilko in bitje, ki prebiva v tebi, a tvoja skrivnost, Cerkniško jezero, ostaja neulovljiva, morda le utripu srca dotakljiva. Hvala ti, ker ostajaš zvesto svoji skrivnosti, ki nas včasih priganja do prijetne norosti. Da prihajamo in zahajamo v tvoje naročje, vedno znova in znova …

Ilirski meček je značilna vrsta mokrotnih travnikov oz. roba poplavnega območja. Uvrščen je na rdeči seznam ogroženih rastlinskih vrst.

Vrsta zelene žabe po zadnji modi, ki ji bujno vodno rastlinje nudi varno zavetje.

Več let pozneje se je na moje veliko veselje zgodilo, da me je življenjska pot znova zvabila na obrežje tega presihajočega jezera; tokrat kot del projektne ekipe Life Stržen. V tistem trenutku sem pomislila, da mi je jezero pomežiknilo. Danes, po zaslugi najprijetnejše službene dolžnosti, zahajam tudi na druga mokrišča. A vonj vodne mete, ki vsakokrat zapuhti izpod korakov, prikliče spomin na Cerkniško jezero. Saj veste, prve ljubezni ne pozabiš nikoli.
 

Tudi rastline poznajo stres, ne sicer zaradi gledanja poročil, pač pa zaradi spremenljivega okolja, kateremu so izpostavljene, predvsem nihanju vodne gladine. Njihova sposobnost preživetja je odvisna od premagovanja stresa. Nanj se odzovejo s prilagoditvami; spremenjeni obliki rasti določenih delov rastlin, spremenjenimi kemičnimi procesi in načinom razmnoževanja. Npr. rastlinski hormon etilen  nekaterim rastlinam v potopljenih razmerah med drugim omogoča podaljšanje listov, pecljev in stebla.

 Fotografije: Judita Lea Krek


 

Judita Lea Krek je del ekipe projektne skupine LIFE Stržen na Zavodu za varstvo narave. Na Cerkniškem jezeru je v diplomskem delu raziskovala rastlinstvo, ki se spreminja glede na zadrževalni čas poplavnih voda. Je biologinja, ki jo pogled naokrog včasih nepričakovano zvabi na pesniško stran.

Komentarji

Priljubljene objave