GOSTUJOČE PERO: ANDREJA GORJANC: V mojih očeh je jezero zlate barve

V juliju in maju bom v sklopu tematskih vikendov, ki jih organizira Notranjski regijski park, izvedla dve likovni delavnici za otroke v spremstvu staršev, zato so me povabili, da za blog, ki ga ravnokar berete, napišem nekaj besed o mojem odnosu do Cerkniškega jezera, kakšno vlogo ima pri mojem ustvarjanju in pedagoškem delu.
 
Po deževnem obdobju se je Cerkniško jezero spet napolnilo. Foto Andreja Gorjanc

 
Po dolgem obdobju deževja je bil končno spet lep sončen dan in jezero polno vode. Odločim se za sprehod. Mogoče najdem navdih za pisanje. Modra gladina jezera me vabi v svojo bližino in ko zavijem na kolovoz, me ta vodi ob z grmovjem poraščeni meji med poplavljenimi travniki in obdelanimi polji.

Razmišljam, da domačini točno vedo, do kod bo segla voda, ko prestopi strugo, če seveda ne pride do večjih poplav, ki se pojavijo le na vsake toliko časa. Že od nekdaj živijo v sožitju z jezerom, ga poznajo ter se mu prilagajajo.

Pot me pripelje čisto blizu vode. Še lani jeseni so bile na tem mestu sledi gradbenih strojev, ki so urejali staro strugo Stržena. Sedaj na to spominja le osamljeni gradbeni stroj, ki še zadnji čaka, da ga odpeljejo. Vse ostale sledi gradbenih posegov so izginile. Zalilo jih je jezero. Pod svojo gladino raztaplja sledi in ko se bo voda umaknila, bo čez čas spet moč opazovati nekatere rastline, ki so predstavljene v vodniku po rastlinskem svetu Cerkniškega jezera in okolice Cvet skrivnosti, ki je bila izdana v sklopu projekta LIFE.

Ta priročna knjižica mi je bila v veliko pomoč pri ustvarjanju cikla ilustracij z motivi močvirne samoperke, rumenega blatnika, velikega zalega kobulčka.

Veliki zali kobulček, barvni svinčniki na papirju, avtor: Andreja Gorjanc

Motivi narave so prisotni v mojih slikah vse od začetka mojega ustvarjanja. V zadnjem času se bolj pogosto pojavljajo prav rastlinski motivi. Upodabljam jih v različnih tehnikah, ki niso tradicionalno slikarske, kot je šivanje, vezenje in polstenje. Tako sledim lastnemu likovnemu izrazu in se na ta način odmikam od realistične podobe. 

Rumeni blatnik, akvarel, avtor: Andreja Gorjanc
 
 
Majica z motivom lokvanja, avtor: Andreja Gorjanc

Motive, ki jih kasneje uporabim kot inspiracijo pri slikanju, lovim v fotografski objektiv, ki me velikokrat spremlja na mojih pobegih k jezeru. Fotoaparat je predvsem čudovit pripomoček, ki me prisili, da se, ko oprezam za zanimivim prizorom ali čakam na dobro svetlobo, umirim in pustim, da me povleče v globino videnega ter me usidra v trenutek tukaj in sedaj.

Fotoaparat opazita tudi obiskovalca jezera, par srednjih let, ki ju srečam.  Zanima ju, ali sem posnela kaj zanimivega. Vedno se najde kaj zanimivega, odgovorim, preden krenemo vsak v svojo smer. Ta bežen odgovor mi da misliti, da če znamo opazovati, če znamo pravilno gledati, potem resnično vedno najdemo nekaj zanimivega. Takrat vidimo pestrost barv, raznolikost tekstur, zanimive oblike, menjavo svetlobe in sence in tako tudi vedno spoznamo kaj novega.

Opazovanje je ključnega pomena za likovno ustvarjanje. Je veščina, ki jo lahko pridobimo, če je nismo vešči. Ko opazujemo, smo radovedni. Zanima nas kakšne oblike so stvari, kakšne barve so, kako so zgrajene in kako delujejo. Ko poustvarimo opazovano, poglobimo znanje o tej stvari ali bitju in si lažje zapomnimo njegove značilnosti.

Nekaj veščin opazovanja se bomo naučili na likovni delavnici v juniju, ko bodo otroci na opazovalnici Kuharca izdelovali ptičke iz gline, njihovi starši pa bodo skupaj s pletarjema spletli gnezdo zanje. V avgustu sledi delavnica izdelave lokvanja iz papirja pri estaveli Skadulca. 

Vodomec, barvni svinčniki na papirju, avtor: Andreja Gorjanc

 
Počasi se vračam proti domu. V ateljeju me čaka delo, saj moram uokviriti še nekaj ilustracij, ki bodo poleti na ogled in naprodaj v Galeriji Krpan v Cerknici skupaj z likovnimi deli in izdelki lokalnih umetnikov in rokodelcev.

Hortenzija, vezenje in šivanje na platnu, avtor: Andreja Gorjanc

 

Močvirna samoperka, akril na platno, Andreja Gorjanc
Jezero je s svojo dinamično naravo, ki se neprestano spreminja in s svojo skrivnostnostjo zame eden najbolj zanimivih krajev za raziskovanje in vir navdiha.

Mogoče se naslednjič z družino odpravim na potep do opazovalnice Otočec, od koder je čudovit pogled na odsev Slivnice in modrine neba na gladini jezera in na meni ljubo barvo tršce, ki se v sončnih žarkih zlato zasveti. V mojih očeh je jezero zlate barve, je zlato, ki ga moramo čuvati. 

 

 


Andreja Gorjanc je akademska slikarka in likovna pedagoginja, pomaga pa tudi v družinskem podjetju. Svoja likovna dela jw predstavila na več samostojnih in skupinskih razstavah, med drugim tudi v domačem okolju v Galeriji Krpan v Cerknici in v Hiši na Purgi.

Že več kot 20  let vodi likovne delavnice za odrasle in otroke. V zadnjih letih največ sodeluje z Likovno izobraževalnim centrom LICE v Rokodelskem centru Ribnica.

Živi ob Cerkniškem jezeru, kjer sta si z možem pred 14. leti po selitvi na Notranjsko v vasi Goričice ustvarila dom in družino. Dolgčasa ne pozna, saj je radovedna in se rada uči novih stvari, še posebej če jih lahko kasneje uporabi pri svojem ustvarjanju.  

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  

 

Komentarji

Priljubljene objave