HIŠNO PERO: DEJVID TRATNIK: OTROK IMA, KAR MU DAŠ

 

 

Ko mi nekdo, ki nas je v preteklosti obiskal na naravoslovnem dnevu, pove, da je moj odnos do njega vplival na njegovo delo v bodoče, takrat vidim, da delo v lokalnem okolju ima nek smisel. Na podoben način sem se nad študijem zgodovine tudi sam navdušil na postojnski gimnaziji, za kar je najbolj zaslužna profesorica mag. Sonja Škrlj Počkaj. Kasneje je na moj dodatni študij geografije vplival tudi znani hidrolog in krasoslovec dr. Gregor Kovačič, ki je znal študentom geografijo predstaviti na poljuden in uporaben način. Problem današnjih učiteljev družboslovnih smeri, predvsem v našem lokalnem okolju, je – in to opažam tudi pri svojih pedagoških vodenjih –, da v prvi vrsti nekateri med njimi niso domačini, zato nimajo pristnega stika z domačim okoljem niti se zanj ne potrudijo dovolj. Njihovo delo se žal velikokrat izraža kot uradniška pasivnost. Vidi se, da kaj hitro postanejo ukalupljeni v šolski sistem, kar se na koncu izraža tudi na njihovih učencih. Obvezne učne vsebine so v šolah velikokrat predstavljene kar v šolskih učilnicah, s tem pa se v veliki meri izgublja pristnost zanimive teme, ki jo morajo otroci usvojiti. 

Pri svojem skoraj 10-letnem delu z otroki opažam, da učenci z drugih koncev Slovenije bolj cenijo našo tukajšnjo naravno in kulturno dediščino, vedo o njej bistveno več in se nanjo tudi bolj pozitivno odzivajo kot lokalna mladina. Ne bi smeli dovoliti, da otroci iz Prekmurja znajo o Cerkniškem jezeru povedati več kot otroci iz Cerknice ali Rakeka! A prav to se dogaja. Žal je današnja mladina od naravnega okolja preveč odtujena. Svojo primarno nalogo kot trenutno zaposlen v Notranjskem parku pa vidim ravno v tem, da predvsem lokalnim otrokom in mladostnikom naravo približamo na poljuden in zanimiv način. Moj moto je, da bi morala biti uporaba sodobne tehnologije pri terenskem učenju omejena na minimum. Naj naša mladina spozna lepote te naše lepe domovine na najlepši možen način – zunaj na prostem s pomočjo svojih čutil. Naj tudi današnji otroci spoznajo, kaj je otroštvo med vrstniki, proč od računalnika in pametnega telefona. Čas med vrstniki v naravi bogati učenčevo mladost in jo polni z lepimi spomini. Otrok ima, kar mu daš, in nima, česar mu ne daš.

 

 ZAKAJ JE PEDAGOŠKO DELO V DOMAČEM OKOLJU TAKO POMEMBNO?



Naravoslovne dneve za otroke in mladino smo v Notranjskem parku pričeli organizirano izvajati leta 2015. Poleg rednega projektnega dela (v zavodu namreč nimamo redno zaposlenega pedagoga ali turističnega vodnika) letno izvedemo še najmanj 50 takih vodenj, oziroma sprejmemo več kot 1500 otrok in mladostnikov iz vse Slovenije. Največ otrok, kar 65 % prihaja iz Notranjsko - primorske statistične regije. 60 % obiskovalcev naravoslovnih dni prihaja iz osnovnih šol, največji je delež učencev 5. razredov. Ravno ti učenci se v šolskih klopeh prvič srečajo s kraškimi pojavi, naše Cerkniško jezero in Rakov Škocjan pa sta za osvojitev tega znanja najlepši učilnici. Preostali obisk v obsegu 38 % predstavljajo srednje šole (priprave na maturo iz biologije in geografije), 2 % pa fakultete (terenske vaje). 

 

 

Trenutno najpogosteje izvajamo dvourne pedagoške programe, kar 80 % vseh gostujočih šolskih skupin za obisk znotraj našega parka izbere Cerkniško jezero. Zaradi vse večjega povpraševanja smo letos v celoti posodobili programe za vrtce, osnovne in srednje šole ter fakultete. Lahko se pohvalimo, da so vse naše vsebine usklajene z uradno veljavnimi učnimi vsebinami, ki jih otroci in mladostniki obravnavajo v okviru uradnih kurikulov in učnih načrtov v šolah. Učiteljica ali učitelj lahko tako z našo pomočjo na terenu opravi aktivnosti, ki bi jih drugače moral v šolskih učilnicah opraviti sam. Je pa bilo do sedaj naše terensko pedagoško delo odvisno predvsem od slabega vremena in drugih dejavnikov, kot je na primer visok vodostaj jezera. Z letošnjim letom in težko pričakovanim jesenskim odprtjem novega centra za obiskovalce dobivamo povsem nove didaktične možnosti podajanja obveznih učnih vsebin. Naše zavarovano območje ponuja veliko primernih učnih vsebin za učence in dijake različnih starostnih skupin, ki so s pravo osebo lahko predstavljene na unikaten način.

 

 Domačin Dejvid Tratnik prihaja iz objezerske vasi Martinjak in je od leta 2015 zaposlen v Notranjskem regijskem parku. Po izobrazbi je magister profesor zgodovine in geografije. Trenutno zaključuje delo na evropskem projektu Kras.re.vita, s pomočjo katerega je Notranjski park v zadnjih letih uredil infrastrukturo za obiskovalce ob Cerkniškem jezeru. Zasebno je Dejvid velik ljubitelj pristne notranjske narave, še posebej pa predan ribiški čuvaj in športni ribič.


 

 

Komentarji

Priljubljene objave