GOSTUJOČE PERO: ROBERT KUŽNIK: ISKANJE SKRITIH ZAKLADOV
Robert Kužnik o svoji nedavno izdani monografiji MAKSIM GASPARI – Iz naroda za narod
Domoljubje, kot ga je slovenski slikar Maksim
Gaspari upodobil v svojih delih, da bi v slovenske domove prinesel vrednote in
življenje slovenskega naroda, počasi, a vidno zamira. Njegova dela so znana le
še starejšim generacijam. Te se spominjajo njegovih znanih in vedno dobrodošlih
razglednic, ki so prihajale v njihove domove. Do sedaj so izšle tri knjige o
našem slikarju, objavljeni so bili številni članki, pripravljene številne
razstave in drugo. Pa vendar – ko sem hodil po naših muzejih, sem le tu pa tam
naletel na delo našega narodnega umetnika. Kje so vsa dela, ki so v velikem
številu opisana po člankih, predstavljena po razstavah in katalogih? Ali je res
to vse, kar nam je Gaspari v svojem dolgem življenjskem ustvarjanju zapustil?
Kje bi si slovenski človek lahko ogledal njegova dela, saj ni nikjer muzeja ali
galerije, kjer bi bila njegova večja zbirka stalno na ogled?
Prav to, da o našem umetniku, o njegovem
življenju in delih verjetno še ni bilo povedanega vsega, me je pred leti
vzpodbudilo, da sem začel raziskovati in odkrivati skrite zaklade Gasparijevih
umetnin po Slovenji in tujini.
Kot večina Slovencev sem prvi stik z Gasparijem
še kot otrok dobil v drobnih lastovkah – razglednicah, ki so ob praznikih
prihajale v naš dom od sorodnikov in znancev. Takrat se nisem zavedal, da je
umetnik dal svojemu delu globlji pomen za narod.
Gaspari je imel usodno srečo, ko je spoznal
Josipa Nikolaja Sadnikarja iz Kamnika, ki mu je zaradi znane slike ‘Slanik’
omogočil slikarsko šolanje in življenje umetnika. Društvo umetnikov ‘Vesna’ na
Dunaju, kjer se je v začetku 20. stoletja takrat zbralo največ slovenskih
umetnikov, je ob svojem sloganu ‘Iz naroda za narod’ postavilo temelje in svež
veter v ljudsko ornamentiko, folkloro, narodne vrednote. Začeli so izdajati
razglednice, pričeli z ilustracijami, opremljali so naslovnice in notranjosti
knjig. Gaspari je to geslo društva med našimi umetniki vzel najresneje in mu je
bil v svojih delih in življenju zvest do konca svojih dni. Živim v Cerknici, le
nekaj kilometrov stran od vasi Selšček, rodnega kraja Maksima Gasparija. To je
dodaten vzrok, da sem začel podrobneje spremljati našega slikarja, moje
navdušenje nad njim pa je ob raziskovanju njegovega življenja in del vedno bolj
raslo.
Spomnim se srečanja oktobra 2015 s Petrom
Marinškom, fotografom iz Velenja, ki mi je prinesel na vpogled Gasparijeve
narodne jaslice, narejene iz papirja. Njegov oče Marjan Marinšek je bil med
prvimi v Sloveniji, ki je zbral veliko razglednic in drugih del o Gaspariju.
Konec novembra 2015 sem iz fotografij, ki mi jih je Peter poslal, naredil
repliko Gasparijevih narodnih jaslic in na ta način, kot se je izkazalo
kasneje, ohranil Gasparijeve jaslice kot kulturno dediščino Slovenije.
Originalnih papirnatih jaslic, ki so nastale leta 1919, je ohranjenih malo.
Spoznal sem tudi lastnike avtorskih pravic po slikarju Maksimu Gaspariju. Marko
Gaspari, eden od njegovih potomcev, je nosilec avtorskih pravic in decembra
leta 2017 sem pridobil avtorske pravice za izdelavo in trženje Gasparijevih
narodnih jaslic.
Sledilo je vedno več novih odkritih zakladov po
širni Sloveniji in tujini. Ob tako zajetnem kupu gradiva se mi je porodila
ideja, da o našem slikarju napišem knjigo, ki bo podrobno opisala njegovo
življenje in delo. Začel sem obiskovati muzeje, se srečeval s kustosi, razlagal
sem svojo namero in pomembnost raziskav za knjigo z naslovom ‘Maksim Gaspari –
‘Iz naroda za narod’. Odločil sem se, da bom v knjigi dal prednost umetninam,
kot so dela v olju, pastelu, akvarelu in drugih tehnikah, ki do sedaj niso bile
raziskane, dokumentirane in predstavljene širši javnosti. Sledilo je veliko
obiskov zasebnikov, ki hranijo mnogo Gasparijevih del, obiskov galerij,
antikvariatov in podobnih ustanov. Prijetno sem bil presenečen, da so mi ob
najavi ali obisku zasebniki ali strokovnjaki v ustanovah z veseljem predstavili
Gasparijeva dela in mi dovolili pridobiti fotografije in dokumente za knjigo.
Velikokrat sem imel občutek, da me vodi neka sila, energija, ki me usmerja na
pravi kraj ob pravem času, da so mi bila vrata vedno odprta, kot da bi čakali
name, da bi mi pomagali pri mojem delu. Po nekaj letih raziskav sem se začel
zavedati in spraševati, v kaj sem se podal. Ali bom res naredil knjigo o
Maksimu Gaspariju, saj sem le ljubitelj našega umetnika in ne strokovnjak s
področja umetnosti ali narodopisja?
Maksim Gaspari, Kurent, kolorirana risba na
lepenki, okrog 1941
foto: Ivan Leskošek
Začel sem pridobivati vedno več novih
neodkritih slik in dokumentov. Najprej sem se spoznal z družino Sadnikar iz
Kamnika, kjer sem pregledal Gasparijeva pisma, ki jih je pošiljal svojemu
mecenu Sadnikarju z Dunaja, iz Münchna in Ljubljane, kjer je kasneje živel. Med
drugim sem obiskal Narodno galerijo, kjer v Fototeki hranijo obsežen arhiv
Gasparijevih del na polah papirja s slikami v črno–beli tehniki. V Slovenskem
etnografskem muzeju sem pregledal dokumentarni arhiv in obsežno zbirko
Gasparijevih risb, skic in drugega etnografskega gradiva, saj je umetnik več
kot 18 let služboval v tej ustanovi kot restavrator. Hvalevredno zbirko
dokumentov, pisem, fotografij in drugega hranijo v Knjižnici Jožeta Udoviča
Cerknica. Nenazadnje tudi Narodna in univerzitetna knjižnica v Ljubljani hrani
lep arhiv o Gaspariju. Napisal sem pismo drugim slovenskim muzejem. Na veliko
presenečenje smo odkrili še veliko zakladov, ki so predstavljeni v tej knjigi.
Gasparijevi dediči zvesto hranijo zapuščino svojega Apeja (tako še danes
imenujejo Maksima Gasparija vnuki in pravnuki), kot ga še danes imenujejo. Obiskal
sem več kot sto zasebnikov ali jih kako drugače kontaktiral in pridobil
fotografije o umetniških delih. Danes imam o našem umetniku obsežen arhiv v
računalniškem zapisu.
Knjiga MAKSIM GASPARI – Iz naroda za narod kronološko
prikazuje življenje in delo Maksima Gasparija, vse od otroških dni naprej. Kako
je živel v rojstnem Selščku, v Kamniku, na Dunaju, v Münchnu in Ljubljani do
svoje smrti. Prikazano je umetnikovo ustvarjanje, njegova umetniška rast,
njegova znana in neznana dela, dokumenti o šolanju, delo po umetnostnih
ustanovah, predstavljene so razstave njegovih del, ki so bile v času njegovega
življenja. Opisano je prijateljevanje in druženje z znanimi osebami, ki so
Gaspariju veliko pomenile na njegovi življenjski in ustvarjalni poti. Prikazan
je obširen in vsestranski opus njegovega ustvarjanja, zabeležena je podrobna
biografija, literatura o umetniku in vse razstave, na katerih so bila prisotna
Gasparijeva dela.
Tekstovno gradivo v knjigi je povzeto iz
Gasparijevih pisem, njegovih zapisov v beležke ali slikarjevih člankov v revijah,
zapisi so iz raznih strokovnih člankov, člankov likovnih kritikov, zapisov
umetnostnih zgodovinarjev ali drugih strokovnjakov s področja umetnosti in
etnografije, kar je dokumentirano z viri. Na naslovnici je slika ‘Lastni
portret’ iz leta 1905, za katero je Gaspari želel, da bi bila nekoč na
naslovnici knjige o njem.
V poglavju Katalog Gasparijevih umetniških del
sem zbral 420 njegovih umetnin in jih kot prvi v Sloveniji predstavil
slovenskemu narodu. V elektronskem arhivu hranim veliko več slik (700 del),
vendar so nekatere fotografije preslabe kvalitete, druge spet v črno–belem
zapisu, nekaterih pa nisem smel umestiti v katalog. Veliko fotografij v knjigi
je posredoval Peter Marinšek, veliko sem tudi sam fotografiral na terenu ob
obisku lastnikov slik, nekaj so mi jih poslali lastniki sami. Lahko, da je
kakšna reprodukcija v knjigi slabše kvalitete, za kar se opravičujem.
Vesel in ponosen sem, da mi je bilo dano
raziskovati Gasparijeve skrite zaklade in da je knjiga, ki je pred vami, izšla.
Kako velik pomen ima ta za slovenski narod, pa ocenite sami. Čas bo pokazal,
ali sem s tem kaj prispeval k ohranjanju kulturne dediščine Slovenije.
Komentarji
Objavite komentar